Kokunun Pazarlama Üzerindeki Etkisi Nedir?

Kokunun Pazarlama Üzerindeki Etkisi Nedir?

Henüz anne karnındayken başlayan koku alma serüveninin, insan yaşamı boyunca devam etmesi ve ilk gelişen duyumuzun koku alma duyusu olması hayatımızda kokuların ne kadar önemli olduğunu gözler önüne seriyor. İlk gelişen duyumuz olmanın yanında, koku alma duyusunu günde ortalama 20 bin kez kullanıyor olmamız da son derece şaşırtıcı değil mi? Doğru, yanlış anlamadınız; günde ortalama 20 bin kez nefes alıyor ve her seferinde koku da alıyoruz. Bu yüzden de kokular hayatımızın her alanında, her anında, hatta uykuda bile bizim için çok önemli. Kokuların pazarlama üzerindeki etkisi ise hiç de yadsınacak gibi değil. En eski çalışmalardan biri ile örnek vererek başlayalım konuya; bir oyun salonuna koku çubukları yerleştiriliyor ve buraya gelenlerin davranışları gözlemleniyor. Bu çalışmayı yapanlar şüphesiz ki bu kadar şaşırtıcı bir sonuç beklemiyorlardı. Çünkü jeton satışlarında tam %45 oranında artış gözlendi. Bu muhteşem sonuç ise bugün kurumsal koku anlayışını ortaya çıkardı.

Kokunun Pazarlama Üzerindeki Etkisi Kurumsal Kokuyu Ortaya Çıkardı

Kokunun pazarlama üzerindeki etkisine detaylıca değinmeden önce, Kurumsal kokunun öneminden söz edecek olursak, sadece satış sonuçları ile bağlantılı olmadığını hatırlatmamız gerekir. Satış sonuçlarında, plansız yapılan alışverişlerin %6 oranında arttığı, satın alma isteğinin genel olarak %15 oranında arttığı ve o yerde kalma isteğinin de %16 oranında arttığı bilimsel araştırmalar ile kanıtlanmıştır ancak diğer taraftan çalışanların performansında da farklılıklar gözlenmiştir. Güzel kokuların olduğu mekânlarda insanlar daha fazla motive oluyor, daha verimli çalışıyor. Bu da müşteri memnuniyetini beraberinde getiriyor. Güzel kokuları hisseden çalışanlar, müşterilere karşı daha güler yüzlü olabiliyor. Kurumsal koku, pek çok farklı şekillerde işliyor ve pek çok avantajı beraberinde getiriyor. Yine bir örnek ile devam edecek olursak, kokuların psikolojimizde nasıl da “kaliteli” imajını oluşturduğunu görebilirsiniz. Kokuların pazarlama üzerindeki etkisi de böylece net bir şekilde görülebilir. İnsanlar genellikle pazarlardan aldıkları kıyafetleri yıkamadan giymezler. Oysa güzel kokan bir mağazadan aldıkları, güzel kokan bir kıyafeti yıkamadan da giyebilirler. Genellikle de yıkamazlar. İşte bu kokuların pazarlama üzerindeki etkisini anlatmak için harika bir örnektir. Kokular böylesine karar verici olabiliyor insan davranışları üzerinde. Pazardan alınanın kokusuz ya da hoş olmayan standart bir kokuya sahip olması, onu bir anda gözümüzde kalitesiz ve pis etiketleri ile sınıflandırıyor. Oysa güzel bir koku, tüm düşüncemizi etkileyebiliyor.

Diğer taraftan kokunun pazarlama üzerindeki etkisi değerlendirilirken, kadınların ve erkeklerin koku alma becerilerindeki farklılıklar ve beğenilerinin de farklı olduğu unutulmamalıdır. Hem hitap edilen kitleye göre koku seçimi yapılması gerekiyor, hem de sunulan ticari ürüne uygun bir koku tercih edilmesi gerekiyor. Dükkânına çikolata kokusu koyan bir sahafın polisiye romanlarının satışında düşüş gözlerken, aşk romanlarının satışında artış görmesi bizi hiç de şaşırtmamalı. Bu yüzden de koku seçimi çok önemlidir. Kokunun pazarlama üzerindeki etkisi böylesine büyükken, koku seçimi de profesyonellere bırakılmalı ve oluşturulacak kurumsal koku ile yola devam edilmelidir. 2008 yılından bu yana insana ve çevreye duyarlı bir şekilde koku ve hijyen ürünleri sunan Artemis Kurumsal Koku Anonim Şirketi, Airscent olarak hizmet vermekte ve bugün dünyanın önce gelen firmalarının da Türkiye Distribütörlüğünü yürütmektedir. Dolayısıyla kokunun pazarlama üzerindeki etkisini de kurumsal kokuyu da uzmanına danışmanızda fayda var. Ev, ofis ve toplantı salonu gibi küçük mekânlardan, otel, mağaza ve hastane gibi geniş alanlara kadar pek çok alanda kullanılabilecek kurumsal kokular, geniş bir çeşitlilik ile burada elinizin altında.

Leave a Reply